fredag den 20. januar 2017

Det er lige nu


Lørdags mood 🍿......

Dine værdier og mine værdier.

Dit liv og mit liv.

Dine prioriteringer og mine.

Der er med garanti stor forskel.

Mit 2016, var MIT år. Libbie´s år. Det år hvor jeg havde stor fokus på, hvad JEG ville, kald det en begyndende midtvejskrise, I don´t know. Eller måske er jeg bare nået til det sted i livet, hvor børnene på henholdsvis 13½, 11 og 6 år, sagtens kan klare en hel del selv, og at det meget naturligt giver mig en hel del frihed og tid til mig selv. Det skal man faktisk lige vænne sig til!

Vænne sig til at de store selv har styr på, hvornår de har idræt i skolen, selv sørger for at komme hjem, har styr på dagene og selv planlægger aftaler. At Victor nu sagtens kan tage Emil med hjem fra skolen og passe på ham, indtil jeg kommer hjem.

Sidste år sagde jeg farvel og tak til livet som frivillig i den lokale gymnastik forening. Har været en del af det frivillige team i mange, mange år og havde svært ved at tage beslutningen. Jeg er opdraget med, at man er frivillig og støtter op om det frivillige arbejde. Men jeg var træt, og havde fået nok af børn som ikke hørte efter, og forældre der blandede sig i hvilke dragter jeg valgte til opvisning. Træt af at bruge MIN fritid på at lave serier og forberede gymnastik, alt imens andre forældre postede skønne billeder på facebook over at de havde brugt søndagen på at gå tur ved havet og spise frokost på lækker cafe´

Så i stedet brugte jeg foråret, sommeren og efteråret på at ændre min livsstil. Få mere luft. Bruge tid på at slikke sol efter arbejde og lave lækker mad til mig selv og familien. Det har været sundt for mig og for resten af familien, og jeg arbejder videre. For det er vi nød til. Hele tiden arbejde med os selv. Tænke over hvad der gør os glade, og om der er noget i vores liv vi kan ændre og gøre anderledes.

Her i 2017 vil jeg fortsætte den gode livsstil, men arbejde mere koncentreret med at være nærværende. Pleje mine veninder, pleje mit sociale liv. Blive bedre til bare at stikke hovedet ind forbi og have ro til at nyde kaffen og snakken. Skide hul i den dårlige samvittighed. Alle kvinders værste fjende nummer 1!

Hvad er det så der gør os lykkeligere?

Jeg bliver glad over mit hjem. Vi bor så dejligt. Her må man gerne slænge sig i sofaen, slå en prut og bede om en salami-mad kl. 17.45, selvom at aftensmaden er klar 18.15. Man skal bare være ærlig overfor mig, ikke lyve eller være falsk. Sige sin mening og turde stå ved den.

Mine børn der er velfungerende og trives. At de tør være sig selv og ikke blot følger mængden. At de lærer, at man er forskellige, og at det er vigtigt at vi passer på hinanden. At man skal lytte til sig selv og træffe sine egne valg!

Bliver glad af mine gåture, den friske luft og tanketomheden imens jeg traver.

At jeg føler mig værdsat. Hvis jeg bliver anerkendt, og føler mig værdsat, så kan jeg lige finde en del mere overskud frem. Jeg vil så gerne servicere og give lidt ekstra til dem jeg elsker.

Men hvad er lykke så egentlig? og hvad gør dig lykkelig?

"Ærlighed skaber lykke! Og med det mener jeg ikke at du skal slynge ubehagelige sandheder i hovedet på alt og alle, men måske bare rydde lidt op i dine illusioner om hvad der “bør” være ting du nyder at lave. Alle forældre vil kunne nikke genkendende til den intense lykkefølelse man har ved synet af sine nuttede, sovende børn. Hvad de fleste ikke siger højt, er hvor ekstremt kedeligt det de fleste af os synes det er at sidde på gulvet i legeværelset og lege med Barbie/Lego/biler i flere timer. Hvor det bare ville være SÅ meget mere rart at få lov til at fordybe sig i det nyeste nummer af Macworld på sofaen… Det er en del af dét at være forældre. Men husk at der også bør være en god portion af handlinger i dit liv som er noget DU har lyst til at foretage dig."

Uddrag af tekst fra psykologviden.dk


"Livet er et mirakel og vi er her for at være glade og elske hinanden" ❤ @hellajoof
 
For det er lige nu!
 
Dit liv er lige nu. Lige nu!
 
Det var ikke i går eller i en svunden tid.
Det er heller ikke i morgen eller på mandag.
 
Det er lige nu. Det er ikke lige om lidt eller senere. Det er lige nu.
 
Det er ikke, når vi går på pension eller når du er flyttet ind i det nye hus eller når du får et bedre job.
 
Det er lige nu.

Hvorfor ikke bare starte med at leve det?
For reelt set bliver det aldrig bedre, end det er lige nu.

Og når du begynder at bruge dette lige nu til at leve i, flytter dig fra modstand og dårlige undskyldninger, så bliver det faktisk bedre og bedre.

Men, husk at det er lige nu, du skal starte med at skabe en fantastisk fredag for dig.
 
Psykolog Mette Holm

3 kommentarer:

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)