tirsdag den 7. juli 2020

Inspiration til sommerens læsestak


Jeg læser meget, har altid gjort det, og ikke kun om sommeren. Efter min mor inviterede mig til Bogforum sidste år, lovede jeg mig selv, at jeg hver aften skulle læse og ikke bruge tiden på Netflix, HBO eller ViaPlay for den sags skyld. Elsker reklamen for Saxo hvor Lise Rønne siger "Når jeg ikke har tid til at læse bøger, så slukker jeg for skærmen....."

Jeg er lige blevet færdig med den 3. bog i serien om Fabian Risk. Stefan Ahnhem skriver fantastisk! Nu skal jeg bare have fat i den 4. bog "Motiv X"


Mågelatter handler om Freyja, som har været 7 år i Amerika, og da hun vender hjem til Island igen, forandrer alting sig for altid.

Det er en spændende roman om kvinder og skæbner. Freyja er enke og kommer hjem og imponerer alt og alle med sine historier. Ikke alle hopper dog på det, slet ikke 12-årige Agga, Freyjas niece, der for længst har regnet Freyja ud.


Bogen handler om Risten. Da Knut går fra sin samiske kone, tager han datteren Risten med og flytter fra Nordnorge til Sønderjylland. Ned til Grethe, der netop har installeret fem vietnamesiske bådflygtninge i kælderen. Blandt andet drengen, der får navnet Niels, og som Risten knytter et uopslideligt bånd til i deres fælles ensomhed.

Først som voksen genser Risten sin mor - et møde som på ingen måde bliver, som hun havde forventet. Og sådan blev det er en grum fortælling om familiehemmeligheder, underjordiske væsner, overvægtige hunde, vanvid, onani og overlevelse.


Slagteren i Liseleje er en grum, overrumplende og vittig fortælling, en rejse gennem kontrastfyldte sind i en verden af sandhed og bedrag, sødme og syre, perversion og vanvid, skønhed og gruer en grum, overrumplende og vittig fortælling, en rejse gennem kontrastfyldte sind i en verden af sandhed og bedrag, sødme og syre, perversion og vanvid, skønhed og gru.

Kinderzimmer er en stærk skildring af kvindernes liv i koncentrationslejren Ravensbrück under anden verdenskrig og om de rædsler og uhyrligheder, de måtte gennemgå for at overleve.


I Gileads Døtre fortsætter Margaret Atwoods dystopiske og fascinerende fortælling om Offreds fremtid i Gilead.

Romanen bag tv-serien The Handmaid's Tale.

"Tjenerindens fortælling" er en grusom beretning fra den nære fremtids USA, der er blevet til diktaturet Gilead. De få fødedygtige kvinder, der er tilbage, efter at forurening har gjort befolkningen steril, er blevet placeret hos samfundets magtelite. De skal sørge for, så slægten videreføres. Hvis tjenerinderne nægter, straffes de med døden.

Tjenerinden Offred er blevet anbragt i huset hos en af det totalitære samfunds spidser og hans kone. Men den undertrykkende stat kan ikke udslette Offreds længsler og ønsker.

"Tjenerindens fortælling" er en rystende og universel fortælling om uvidenhed, frygt og undertrykkelse.




Rigtig god sommer

1 kommentar:

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)