fredag den 28. oktober 2016

Tatjanas idé med marmelade ovenpå kagen?


Sponsoreret indlæg

Jeg har bagt....

Kastede mig ud i tærtebund med smør der skulle smuldres i mel, æggehvider der skulle piskes stive, og om jeg så ikke også skulle smøre marmelade ud over kagen, inden den kom i ovnen...
Men det blev så godt!

Knasende lækker tyk bund. Den fine skum med den søde smag af marcipan og den let syrlige stikkelsbærmarmelade toppet med de knasende mandelflager. Virkelig en lækker efterårskage, nu hvor mørket smyger sig om os, og kaffen helst skal dampe i koppen.

Blogger, drikker kaffe og har startet nyt samarbejde med min mor. Jeg vil nu dele opskrifterne på hendes hækle mønstre på bloggen. Ja hun har tilmed fået sin helt egen side til det 😉 Overvejer samtidig hvor lækkert det ku være med lidt hjemmebag til kaffen.... Tærte med marcipan og Rondom Ribs. Det lyder da bare mums!!

Jeg bliver tit lidt skeptisk, når kagebagning har mere end 1 niveau. Her læste jeg mig hurtigt til hele 3 steps. Dej, der skulle hvile i køleskab. Æggehvider, der skulle piskes stive, og så få det hele samlet og til at gå op i en højere enhed. Men jeg var nysgerrig på det med marmeladen, som skulle smøres ovenpå kagen og bages med i ovnen, så den måtte testes.

Fedt, at jeg havde energi til at smide en grov bolledej i røremaskinen, og imens den hævede, samlede jeg nemt tærtedejen, og lod den hvile koldt imens jeg tilberedte aftensmad. Lynhurtigt, næsten som en ninja, fik jeg styr på køkkenet, så bollerne røg ud af ovnen, imens maden kom på bordet, og kagen kunne overtage den varme ovn. Flere af de eftermiddage tak!

I skal bestemt ikke snydes for opskriften

Stikkelsbærtærte med marcipan

4 personer

Det skal du bruge:

Bund
100g smør
200g hvedemel
100g sukker
1 æg
1 knivspids salt

Fyld
2 æggehvider
4 spsk. sukker
150g reven rå marcipan
½ stang vanilje
400g Den Gamle Fabrik marmelade - Tatjana Stikkelsbær
40g mandelflager

Skær smør i små tern og smuldr det i melet. Tilsæt sukker, æg og salt og saml det hurtigt til en ensartet dej. Lad dejen hvile ca. 45 min i køleskab. Rul derefter dejen ud og læg den i en smurt tærteform.

Pisk æggehviderne stive. Tilsæt sukker og pisk til det bliver sejt. Vend den revne marcipan i sammen med vaniljekorn. Fordel blandingen ud over dejen. Marmeladen fordeles nu ovenpå og drys så med mandelflagerne.

Bag tærten i ovnen ved 175g (varmluft) i ca. 30 minutter
Lad tærten afkøle.
Server stikkelsbærtærten med kold cremefraiche

Nyd den

1 kommentar:

  1. Den lyder og ser rigtig lækker ud og
    du er da bare mega overskudsagtig smukke👍

    SvarSlet

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)