mandag den 29. august 2016

Lækkert, lunt og mættende

Dagens frokost er grød 💪🏼 Købte Aurion grød på Gram Slot sidste weekend og nu skal det prøves! #grød #auriongrød #denflademavesgrød @auriondk @gramslotdk

I weekenden fik jeg grød til frokost. Lækkert, lunt, hurtigt og utrolig mættende.

Jeg har købt grøden fra Aurion og valgte blandingen der så fint hedder "Den flade maves grød" - for hvem vil ikke gerne have det? altså en flad mave...

Det er en grov grød, som smagte super lækkert med bananer og et strejf af akacie honning ovenpå for at give grøden en smule sødme. Næste gang vil jeg prøve at have rosiner i grøden, imens jeg koger den. Jeg elsker rosiner! Grøden indeholder ristet hirse, ristet boghvede, quinuaflager, ristede mandler, hørfrø, tørrede æblebananer, æblestykker og kanel. Samtlige af ingredienserne er økologiske og glutenfri i denne grød.

Mit mål er uden tvivl langt mere grød i hverdagen. Ungerne er vilde med det. Så nu har jeg handlet boghvedegryn og vil prøve at lave boghvedegrød, nøjagtig som min mormor lavede det med sirup ovenpå som topping.

"Grundlæggende er det godt, at spise grød. Det indeholder fuldkorn, vitaminer og mineraler og fibre. Det er billigt og mættende, så man kan faktisk ikke sige noget skidt om grød" fastslår ekspert i human ernæring, Preben V. Hansen fra professionshøjskolen Metropol.

Grødens comeback kommer i forlængelse af det massive fokus, der har været på det klassiske nordiske køkken i de seneste år. Tager man de sundhedsfaglige briller på, så er der mange fordele ved at lade grøden vende tilbage til køkkenet.*


Uddrag af artikel fra dr.dk/sundhed
Indlægget er ikke sponsoreret, jeg deler blot ud af min begejstring for grød!

5 kommentarer:

  1. Hurra hurra hurra for grøden - den styrer for vildt og har altid gjort det! Som barn EEELSKEEDE jeg grød; ditto som voksen - men jeg glemmer sgu at lave det ofte nok. Nu har du sendt en venlig reminder ud i Blogland - jeg tager teten og serverer havregrød med banen til morgenmad i morgen (jeg glæder mig faktisk allerede!).

    HEY: den dybe tallerken - hvor har du den fra, og ved du, hvad stellet hedder? Min mormor og morfar havde det i deres sommerhus. Jeg får helt tårer i mine øjne...desværre nåede jeg ikke at 'redde' det, før det blev solgt sammen med sommerhuset, da min kære morfar døde for 17 år siden. Stellet bringer de skønneste minder til mit sind....om sommer, barndom, hygge og varme. Suk. Gemalen har fundet 3 kopper, 3 underkopper og 3 desserttallerkener til mig fra en genbrug for mange år siden. Det kommer kun frem ved specielle lejligheder.... KH Lilly

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din søde kommentar Lilly
      Grød rocker da bare total. Jeg eksperimenterer lige nu med boghvedegrød, det er altså også total lækkert og en "glemt" spise.

      Slet
    2. Vi guffede simpelthen havregrød med banan i morges; den bette var helt vild med det! Og det gør det jo bare endnu mere attraktivt. Vi ender sgu tit med 'bare lige' at smøre mad på brød...nu sætter jeg aktivt ind for at bryde brødcirklen!

      Boghvedegrød...hmmm....

      Hey, har du noget input ang. stellet????? GOD weekend - KH L

      Slet
    3. Lilly jeg har ikke super meget viden om stellet og ejer kun denne ene tallerken, men på ig har jeg fundet et billede af hele stellet, gud hvor er kopperne smukke. Det er tysk og hedder "Mitterteich" lavet hos Bavaria. Se hos @davidsengle, hun har en masse til salg!!

      Slet
    4. TAK TAK TAK!!!! Ej hvor godt, Libbie! Ok, jeg må lige se om jeg kan styre det der. Har ikke prøvet Instagram (holder mig til Blogger ;-)...og fastnetstelefon, nu vi er ved det!). KH L

      Slet

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)