torsdag den 9. januar 2014

Mellemste-barnet

 
 Min dejlige store dreng, Victor, fyldte 8 år den 28. december

Han havde glædet sig, som aldrig før, til denne dag!
Det er dejligt at han, på trods af overflod af julegaver 4 dage forinden, stadig har kriller i
maven og store tanker om sin helt egen dag, hvor dannebrog bliver hejst.
 
 
Og han havde god grund til at sommerfuglene i maven, for onkel Palle havde sørget for,
 at han endelig fik den mountain-bike, som han har snakket om i over 2 år!

-

Der har i årevis været fokus på om placering i søskenderækken har betydning for børns personlighed,
yderst interessant læsning synes jeg, eftersom jeg nu selv har 3 børn.

Om det førstefødte barn skrives der bl.a. at de er mere ansvarlige.
De trives med kontrol og systemer og er naturlige ledere. Der er ofte højere forventninger til førstefødte, og da deres referenceramme i de første år udelukkende er voksne.

De mellemste børn er ofte meget populære og har mange venner.
De er gode til at gå på kompromis og fungerer ofte som limen, der binder andre sammen.

Yngste børn bliver ofte rebelske og går deres egne veje for ikke at følge i de andres søskendes fodspor. De bliver opdraget mere ’laissez faire’ og får derfor mindre respekt for autoriteter.
De bliver familiens jokere og underholder for at få opmærksomhed.

Steen Palmqvist har skrevet en læseværdig artikel her

Han skriver bl.a. om mellemstebarnet:
"Vores fristelse som forældre er at overse dette mellembarn lidt - især mens nr. tre er helt lille. For den store gør jo alt første gang og er derfor spændende at følge, og nummer tre er charmerende og sød – og den lille. At det ofte sker, kan vi se på antallet af billeder af børnene.
Der er næsten altid langt færre billeder af midterbarnet end af den første.
Vi må være opmærksomme på, at barnet let kan føle sig i klemme mellem de to andre - også selv om der objektivt set ingen grund er til det. Derfor må vi på en særlig måde prøve at bemærke barnet og opfylde dets behov for at føle sig værdifuld. Det sker bl.a., når vi lægger mærke til barnet,

selv om det ikke har gjort noget for at blive set.

Husk altid, at du er den bedste forældre til dine børn – for ingen elsker dem så højt, som du gør."


Det var dagens tekst!

Det er faktisk noget jeg dagligt tænker på, og tager mig selv i nakken for,
 at huske på at give Victor ekstra opmærksomhed og alenetid med mig,
netop fordi jeg også har Anna, den kloge storesøster, og lille charmerende Emil ved min side.


11 kommentarer:

  1. Jeg er fra en søskendeflok på 3 og må da indrømme, at det ikke lyder helt forkert.
    Jeg har en del træk fra første-fødte, men ellers er jeg ret meget den sidste, som jeg også reelt er: den yngste. Og min bror i midten er helt klart det, der står om midteren. (midteren.. er det et ord?).

    Det må være sjovt at kunne iagttage sig selv kontra ungerne, når man har den viden i rygsækken? Om ikke andet, så et godt redskab til at hjælpe ungerne på bedst mulig vis. :-)

    ........ eller også bare fejre fødselsdag, når nu barnet glæder sig så meget!
    Tillykke med mellemste.. dengang sidste år..
    Det var nu noget særligt at holde fødselsdag da man var barn.. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare så sød Helle, tusind tak for din kommentar!!!
      Jeg tænker også at den her viden KUN kan være givende for alle forældre. Synes artiklen er skrevet objektivt og elsker at han afslutter med at skrive at vi alle er gode forældre og elsker vores børn :)

      Slet
  2. Tillykke med ham. Han er da lige charmerende som den lille.

    SvarSlet
  3. Tillykke! Fedt med den længe ønskede mountain bike :-) Og SPÆNDENDE læsning om en søskendeflok - er selv enebarn, så...ingen egen erfaring på det område!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg hørte første gang om det da min tante læste en bog om det. Jeg blev helt grebet af det. Som enebarn skal du "se" dig selv som førstefødte barn :)

      Slet
    2. Uuuh, det var spændende faktisk :-) Tak for info. Og det lyder virkelig som et interessant område. Skal have læst mere ved lejlighed! Helt sikkert :-)

      Slet
  4. Tillykke! Jeg har læst rigtig meget om dynamikken i søskende flokken - og jeg mener det på mange punkter er nøglen til vores plads i livet og vores handlemønstre - hvor er det vigtigt at holde sig dem for øje! Og skøn ser han ud - din midtbanespiller!
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
  5. Min mellomste ble 8 år i oktober. Det er en herlig alder. Jeg skulle nesten ønske jeg kunne beholde ham i den alder i flere år :)

    SvarSlet
  6. Hvor er han sød. Stort tillykke med ham :-) Og ja, det er interessant, hvad placeringen i søskendeflokken kan betyde for ens væsen..

    SvarSlet
  7. Spændende læsning. jeg har godt nok kun 2 men de passer meget godt med den ældste og yngste.

    Og så lige STORT tillykke med ham :o)

    SvarSlet
  8. Skøn stor knægt :-D
    Ej hvor spændende det med søskende og betydningen rækkefølgen
    Jeg kan mindes at have læst lidt om det, tror lige jeg skal Google lidt om emnet.

    SvarSlet

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)