tirsdag den 20. januar 2015

Project Handmade

 
Tanker og gode intentioner for 2015
 
Det er altid så inspirerende at læse med hos Trine, hendes tekster er så eftertænksomme og velformulerede og giver mig altid stof til eftertanke.
 
I går postede hun et indlæg, hvor hun linkede til en masse spændende bloggere og jeg er faldet pladask for Project Handmade og ikke mindst kvinden og tankerne bag!
 
Hendes grundprincip er meget simpelt, at alt hendes tøj skal være enten hjemmelavet eller genbrug.
 
Kæft det er fedt!!! og lige min stil.
 
Så jeg tror jeg hopper med... Jeg vil forsøge at gøre 2015 til mit eget Handmade år.
 
Heldigvis har jeg endnu ikke i år købt andet end strømpebukser, som indgår i min garderobe som basis tøj.
 
(Jeg har heller ikke tænkt mig at sy mit eget undertøj, og dejlige Dina har endnu ikke tilbudt at sy noget til mig!)
 
Kvinden bag Project Handmade, Jane, startede sit projekt op i 2012, hvor hun gik i gang med at rydde ud i skabe, skuffer, kasser og kælderrum. Om processen skrev hun:
 
Selve processen kan godt være lidt hård. Det kræver nogle ekstra timers indsats og særligt vigtigt er opfølgningen. Det er min erfaring, at hvis man blot rydder op, men ikke får taget sig tid til at sende tingene videre, til donation eller til skraldespanden. Så går der ikke længe før de samme ting roder rundt igen, og der er kommet mere til.
 
I processen i 2012 tog jeg et rum i lejligheden af gangen. Jeg tømte alle flader, skuffer og skabe og forholdt mig til tingene enkeltvis. Og jeg lagde intet tilbage, som ikke skulle have fast plads i netop denne skuffe, kasse eller hylde. De ting der ikke blev brugt længere og hellere ikke havde sentimental værdi blev enten solgt, givet væk eller smidt ud.
 
Jeg, og formodentlig også andre, har en tendens til at gemme ting til hvad-nu-hvis. Hvad-nu-hvis jeg igen kan passe dette tøj. Hvad-nu-hvis jeg får brug for disse gamle urtepotteskjulere eller tomme (!) skotøjsæsker. Hvad-nu-hvis jeg får brug for den gamle stationære pc-skærm, som ikke har været brugt i 10 år.
 
Sandheden er, at hvad-nu-hvis sjældent sker, og at det vil være forholdsvis nemt at genanskaffe det gamle tøj/de brugte urtepotteskjulere/tomme skotøjsæsker/pc-skærme for så lidt som 50 kr. Spørgsmålet er så, om det var pladsen, rodet og tiden man brugte på at holde styr på alle de ekstra ting, værd.
 
Så med disse ord friske i erindring vil jeg lade processen begynde!

11 kommentarer:

  1. Jeg hopper på! Det lyder lige som noget for mig! Jeg tror faktisk jeg inde i hovedet er i gang! Hvor inspirerende! Tak for indlæg
    Kh
    Stine

    SvarSlet
  2. HVOR ER DET DOG NOGLE SANDE ORD!!! Hubby og jeg har virkelig ofte været igennem...nej, ikke igennem, for vi har sgu endnu ikke HELT formået at fuldende processen...endnu...men vi har ofte 'nippet til den'...begyndt på processen...og så kommer den der forbistrede 'hvad-nu-hvis'-tanke lige ind igen og ødelægger vores gode intentioner! Vi er nok ikke stærke nok - endnu! Sikke en inspiration....jeg tror liiiige, at den skal have lov at vende og lande og sætte sig på øverste etage, og SÅ skal vi vist forsøge igen igen!!!!

    SvarSlet
  3. Hvor sejt du er blevet så inspireret af dygtige Jane. Jeg er selv helt vild med hende :)
    Held og lykke med dit projekt!

    SvarSlet
  4. Elsker den her slags indlæg, det er skønt at få ny inspiration via andre bloggere. Det minder mig om og bekræfter mig i at vores kontor skal igennem den helt store oprydning. Ting som jeg bliver ved med at gemme igen og igen uden at få det brugt skal videre nu. Det letter lidt på samvittigheden når tingene bliver solgt videre eller doneret til genbrug. Jeg må et smut forbi hendes blog.

    SvarSlet
  5. God idé.
    Jeg har også en hel masse "hvad nu hvis´ser" liggende.
    Ind i mellem rydder jeg ud i det og skiller mig af med en masse (synes jeg selv). Men jeg kunne nok gøre det endnu bedre hvis jeg tog mig lidt sammen. Jeg ved bare ikke helt om jeg er parat til det. For "hvad nu hvis"... ;)

    Kh. Linette

    SvarSlet
  6. Ej ja ja ja da. Det er godt.
    Jeg hopper med ombord-Skænt du delte ideen;-)
    Kram

    SvarSlet
  7. Tusind tak for dine søde ord - dejligt at du er blevet inspireret.

    Jeg glæder mig til at følge dit projekt på sidelinjen :)

    Kh Jane

    SvarSlet
  8. Jeg følger Project Handmade på Instagram og jeg er med på minimalismen. Det er en dejlig følelse at være stået at forbrugerræset og få penge til det, der betyder noget, i stedet for et hovedløst overforbrug - jeg nyder det rigtig meget

    SvarSlet
  9. Det er god karma Libbie :-) Elsker også Jane og hendes projekter. Glæder mig til at se alle dine kreationer!

    SvarSlet
  10. Vi siger tak for spændende indlæg og megen god inspiration og tips :-)
    Vi elsker Blogland.
    Har en sød og dygtig gæsteblogger til nyt på bloggen "En verden af kunst" pt. Sådan er der så meget godt at hente i Blogland.
    God weekend.

    SvarSlet
  11. Jeg følger også Jane på Instagram og har fået en voldsom trang til at strikke - så er du advaret ;-)
    Oprydning som Jane beskriver det kan anbefales - og ja, det tager tid at få sorteret, givet væk, sat til salg, osv - men det giver luft og lethed - så dejligt :-D

    SvarSlet

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)