mandag den 21. oktober 2013

Forenkling af hverdagen?

 
Kender I det? Aftensmaden....! Den er mig et sandt mareridt, eller også handler det bare
om en anden prioritering af min tid i køkkenet. Men jeg er idé-forladt, ungerne rynker på næsen og
manden vil allerhelst spise det vi plejer.... Damn it det kan give mig grå hår!

Jeg er blevet opfordret til at afprøve den nye gratis app føtex Madunivers på vores iPad.
App´en skulle give mig mulighed for at tilrettelægge mine måltider, finde nye opskrifter og evt synkronisere med app´en føtex Indkøbshjælp på min iPhone. Nu handler jeg ikke super meget
i Føtex, men det er da en virkelig nem løsning. Jeg skriver en god gammeldags dosmerseddel,
nøjagtig som min mor gør. Man er vel lidt skadet *ha ha*

Jeg har leget lidt med app´en og tilføjet en del opskrifter til min kogebog. Det er rart at blive
inspireret og rart, at der er opskrifter, som ikke indeholder 14 forskellige underlige ting, som
jeg ikke kan købe i den lokale brugs. Én af ulemperne ved at bo i en mindre provinsby..

Opskrifterne i Mæt for en mønt gav mig blod på tanden, kunne godt tænke mig at få
vores udgifter på mad sat bare en smule ned, synes det er en stor post her hos os.

Hvordan inspireres I til aftensmaden?

Rynker Jeres børn også på næsen?

24 kommentarer:

  1. Jeg bruger meget pinterest faktisk... og så følger jeg en del madblogge (som IKKE bruger en milliard sære og umulige ingredienser)...

    Og så bruger jeg selvfølgelig af klassikerne som jeg ved falder i god jord herhjemme...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej synes du ikke det er besværligt med Pinterest?.. Synes kun jeg bliver lækkersulten over de udenlandske opskrifter som jeg så alligevel ikke fatter en meter af....

      Slet
  2. Jeg er ikke så vild med Føtex, men derfor kan deres madplan vel være ok. Inspiration til aftensmaden (det evige problem): "Hvad er der i køleskabet", "De gode gamle" og måske en blog eller to. Marian med bloggen Brændstof har tit gode madplaner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet søde, er nu tilmeldt Brændstof, den ser spændende ud.

      Slet
  3. Herhjemme er det manden der laver mad, så jeg har ingen hvad-skal-vi-have-at-spise kvaler. Dog skal det siges vi kører lidt i de samme retter hele tiden eller så har vi retter der hører til forår og sommer og efterår og vinter retter. Jeps vi har også børn der rynker på næsen og de kan bare rynke :-) For hos os laver vi ikke flere retter. Der skal smages på maden og kan de ikke lide den må de smøre sig en rugbrødsmad.
    Det eneste tidspunkt hvor vi laver flere retter er når Ole og Emms skal have risengrød, det kan Sille og jeg ikke lide, vi får så i stedet tomatsuppe, som de to andre ikke kan lide ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Damn it du er heldig Mette. Her laver jeg mad 98%, nok en kombination af at det er mig der handler og Tommi kommer så sent hjem. Men jeg hader det stadig.
      Her må børnene selv forsyne sig med rugbrød eller morgenmads produkter hvis de ikke kan lide hvad der er i kødgryderne. Det resulterer så i at Anna spiser havregryn 5 ud af 7 dage til aftensmad :(

      Slet
  4. Vi har madplaner mindst 2 uger frem, så problemet ikke er så "akut".
    Og så har vi en regel om en ny opskrift om ugen - 2 nye i ferieuger. Jeg kigger i blade, bøger (egne og bibliotekets) og nettet og finder nye opskrifter, som jeg gemmer. Og så lægger jeg fem opskrifter med billeder foran ungerne, så er de selv med til at bestemme hvilke nye, der skal prøves. Og efter lidt tilvænning har de accepteret, at sådan er det:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Cool, ligefrem 2 uger frem, bruger du så ikke megen tid på det???

      Slet
    2. Næ ikke dobbelt tid. Til gengæld er jeg kun i gang hver anden uge-:) Og så gemmer jeg planerne til samme årstid året efter og genbruger, så vidt det er muligt!

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Søde Binemor - hvor er det rart at høre at jeg ikke er den eneste der frygter det tidspunkt på dagen, hvor man ikke længere kan krybe uden om og må tage sig sammen til at konfrontere spørgsmålet "hvad skal vi have til aftensmad i dag?"... Jeg er den eneste i husstanden der er indehaver af et kørekort - og da vi også bor "in the midle of no where" - så skal der som regl køres når der skal handles - så den ender altid på mig og altid er det mig, der står og hænger over køledisken med et ubeslutsomt ansigts udtryk... Oven i hatten, så er jeg også mor til en snart 11 årig datter som i den grad viser teenage-tegn og er blevet helt kød-forskrækket!!! Og manden kan ikke forestille sig mad uden indhold af kød... Det er satme ikke nemt at være husmor... Føler med dig - og kaster mig straks over Føtex app'en - håber den kan redde mig ;) I dag står den på rugbrød og spejlæg... der er plads til inspiration ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. *ha ha* you are not alone sweetheart :)
      Anna på 10 (pre-teen) ahrmen hun spiser intet jeg serverer, jo hvis jeg laver en toast til hende. Hun kan ikke engang fortælle mig hvad hun gerne vil have jeg serverer, så det er ikke nemt :)
      Rugbrød det får vi hver onsdag! Tit med spejlæg eller kylletter til.

      Slet
  7. eg synes, at hvis der er styr på aftensmaden til hele ugen, så glider det hele bare lidt nemmere. Jeg har nemlig også lidt det samme problem. Når klokken er 16, og ungerne er hentet, så spørger manden: Hvad skal vi spise til aften?? Hmm hvad var det nu jeg havde planlagt.. Så jeg er også hoppet på madplanerne:) Og der er rigtig mange Apps, der er gode. Og jeg tror næsten alle dagligvarebutikker efterhånden har en App, der passer til deres udvalg, så man ikke skal fare rundt i flere butikker. Jeg har b.la brugt "Smilerynkers" madplaner. Hun laver noget super lækkert mad. Ellers har jeg om søndagen/mandagen hentet inspiration i div. blade og andre Blogs, lavet madplan til alle hverdagene, og handlet ind. (Inden børnene er blevet hentet:)
    Så den må jeg vist hellere lige fået bikset sammen med det samme:)

    Go´dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar!!
      Smilerynker laver sindsygt lækker mad, men alt for kompliceret for mig der arbejder 37-timer (mener hun går hjemme og er selvstændig) *ti hi* Sådan et overskud har jeg ikke, eller også vælger jeg bare at bruge min tid på andet end mad....
      Jeg må overveje de madplaner, giiiiiiider bare ikke at det er mig der skal sidde søndag aften og komme på mad til hele ugen....
      Kvindens last....!

      Slet
  8. Her er vi startet på at lave madplan. Det fungere faktisk ret fint - ja selv manden kommer med inspiration dertil. Det letter indkøbene og jeg slipper for at spise pasta og kødsovs flere gange om ugen. Vi har også brugt Rema's app som inspiration.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må prøve det....
      Gider bare ikke lave madplan og organisere, jeg vil hellere sy....

      Slet
  9. Jeg har god erfaring med faktas app. - den tager også udgangspunkt i ugens tilbud - nemt og billigt. Er sikker på at man også sagtens kan bruge den selvom der ikke er en fakta i nærheden... rema 1000's app er jeg tilgengæld ikke så begejstret for....
    Det var lige lidt af mine erfaringer - håber de kan bruges:) Tror alle kender de frustrationer du beskriver Libbie - sådan er det i hvert fald ofte også hos os;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Tina, ja Fakta´s har min bror faktisk også snakket om...
      Vi har en Fakta i byen, måske jeg skal give det en chance :)
      Store frustrationer som til tider overskygger alt andet....

      Slet
  10. Vi laver madplan til minimum én uge af gangen. Det er intet fancy, men gør det meget, meget nemmere. Vi er også begyndt at høre på den der "det kan jeg ikke li'!" før det overhovedet er sat på bordet, men prøver at ignorere det. Der er altid minimum én ting på bordet poeten kan lide


    ....og så lyver vi lidt. I går lavede jeg forårsruller med kål, oksekød, gulerødder og spirer. Poeten sagde straks "det kan jeg ikke li'!" men da vi så satte soya på bordet og sagde det faktisk var varm sushi, så røg der alligevel en to-tre stykker ned! Den lille bisse :-P

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke dog en frygtelig mor jeg er når jeg læser det sådan på skrift, haha

      Slet
  11. Du beskriver lige præcis min hverdag. Ungerne gider ikke æde nye ting og manden er heller ikke altid lige begejstret for nye retter. Og så har man bare ikke lige halvanden time til til kokkerere i hverdagene.

    SvarSlet
  12. Jeg er igen-igen vendt tilbage til madplanen og når først den og indkøbslisten er lavet, er det jo skønt ;-) For mig er det vigtigt ikke st bruge alt for meget tid på indkøb, så vi handler 1-2 gange om ugen (og da jeg ikke kan huske så mange x aftensmad i hovedet, er madplanen et must). Vi har ofte en dag med rester, eller omelet (med rester) og så laver vi tit mad til to dage ad gangen. Ofte vender vi tilbage til de samme retter, men indimellem låner jeg kogebøger på biblioteket til ny inspiration. Hvis jeg har lånt den samme bog 3-4 gange i træk, køber jeg den. Som noget nyt er vores dreng på 6 år med til at lave mad en dag hver uge - jeg er nemlig virkelig træt af "det kan jeg ikke li"... De dage kan han som regel godt spise maden ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhr det er en god idé med 1 maddag.... Jeg drømmer også om at Anna skal lave mad til os når hun bliver 12. Tror jeg vil overveje det, får han så lov at "bestemme" hvad I skal lave?

      Slet

Jeg elsker hver kommentar jeg får, og er du ny så kigger jeg forbi hos dig :)